Köszöntő  
 

Hitellimit
Tisztelt Partnerünk!

A 2011-es év vége felé közeledve jó alkalom kínálkozik arra, hogy tájékoztatást adjunk az Atradius szolgáltatását érintő aktualitásokról.

Érdemes elgondolkodni azon, hogy meddig is jutottunk az idei évben és milyen 2012-es év áll előttünk. A magam részéről óvatos optimizmussal tekintek az előttünk álló hónapokra, évekre. Mindez annak ellenére igaz, hogy számos aggasztó gazdasági hátterű hír között telnek napjaink, akár az eurózóna válságára, akár több Európai Uniós ország magas eladósodottságára vagy a világgazdaság lassulására gondolunk. Ezen valós problémák mögé azonban mindig egy kis kérdőjelet is teszek, ez pedig a spekuláció szerepe, amely sajnos abban érdekelt világszinten, hogy jó és rossz hírek széles körű publikálásával széles intervallumban mozgassa az árfolyamokat. Ezzel meg kell tanulnunk együtt élni, de ettől még a reálgazdaság szintjén nem ilyen hektikusak a változások. Óvatos optimizmusom mögött pedig az áll, hogy bár csak nagyon megkésve, de azért lassan előkerült a hazai és az EU államok kapcsán is a versenyképesség kérdése, aminek a deficitje Magyarországon – megítélésem szerint – a probléma lényege. A makroszintű versenyképességet a hétköznapi munka szintjén a hazai vállalatok piaci helyzetének javításával lehet befolyásolni. Az Atradius feladatának tekinti idén és 2012-ben is, hogy támogassa partnereit a jobb gazdasági eredmények elérésében.

Hírlevelünkben arról olvashat, hogy miként tesszük ezt. Jó hír az, hogy a magyarországi cégek hitelvizsgálata során jelentős előrelépés történt. A gazdasági válság 2008-as megérkezéséhez képest az Atradius hazai limitdöntései sokkal több információn alapulnak és így sokkal jobb minőségűek is. Másrészt fedezetvállalásunk Magyarország magas kockázati besorolása ellenére is folyamatosan javul, jelenleg átlagosan a kérelmek 2/3-át tudjuk biztosítani. Továbbá ki szeretném emelni, hogy fedezetvállalásunk folyamatos és stabil, így megbízható hátteret nyújtunk a halasztott fizetésre történő értékesítéshez hazai és export vevőik vonatkozásában, miközben a vevők finanszírozási igénye folyamatosan nő a hazai vállalati banki finanszírozás 2 éve tartó és immár 20%-os mértékű csökkenése miatt.

A napi együttműködésünkhöz hasznos információkat nyújt új kárvizsgáló kolléganőnk, Tóth Diána bemutatkozása, új fejlesztésű, online szerződéskezelési funkciók bemutatása illetve a követelésbehajtás aktualitásai. Végezetül figyelmükbe szeretném ajánlani a 2011 nyarán készült hazai és nemzetközi hátterű Fizetési Szokások Barométerünket, melyben részletes áttekintést kaphatnak a vevők fizetési hajlandóságáról különböző európai országokban, közöttük természetesen megkülönböztetett figyelemmel Magyarországról.

Szívélyes üdvözlettel:

Vanek Balázs
fióktelep vezető

  Tóth Diána – kárvizsgáló
 

Fábry Levente
2011. október 1-jétől Tóth Diána vette át Turós Olívia munkakörét a kárvizsgálati osztályon. Diána 2009 óta dolgozik az Atradius Hitelbiztosító károsztályán, így lehetősége volt a megfelelő szakmai tapasztalat megszerzésére.

Milyen feladatokat látsz el?

Feladataim közé tartozik az ügyfelek kárigényeinek, követelés-behajtási eljárás során felmerült költségeinek elbírálása, továbbá egyéb kármegelőzéssel, kárenyhítéssel kapcsolatos – Biztosított és Biztosító közötti – egyeztetések lebonyolítása, valamint fizetési ütemezések jóváhagyása. Természetesen bármely más kárrendezéssel kapcsolatos kérdés esetén is szívesen állok az ügyfelek rendelkezésére.

Mit tartasz fontosnak a kárrendezés területén?

Egy üzleti kapcsolatban a hatékony kommunikáció fél siker. Úgy vélem, hogy ügyfeleink korrekt, pontos tájékoztatása kárrendezéssel, kárügyekkel kapcsolatos kérdésekben nagymértékben hozzájárul elégedettségükhöz. Fontosnak tartom az ügyfelek és a károsztály közötti problémamentes együttműködés kialakítását és törekszem ennek fenntartására.
A Biztosító többi osztályával azon munkálkodunk, hogy a felmerülő kérdéseket minél gyorsabban megválaszoljuk, hiszen nekünk is célunk és érdekünk a mihamarabbi megoldás megtalálása.

Milyen tanácsokkal tudod ellátni a hozzád fordulókat, mire figyeljenek a kárügyekkel kapcsolatosan?

Természetesen kulcsfontosságú ügyfeleink részéről a hitelbiztosítási szerződésükben rögzített kötelezettségeik betartása, hiszen ez elengedhetetlen „kelléke” egy esetleges kárelbírálás pozitív kimenetelének.
Ügyfeleinknek azt tanácsolom, ne habozzanak egy esetlegesen felmerülő probléma vagy kérdés esetén felvenni velem a kapcsolatot.
A hatékony együttműködés érdekében kérjük kedves ügyfeleinket, hogy minden kárigény benyújtása előtt, szíveskedjenek pontosan áttekinteni a hitelbiztosítási szerződésükhöz kapcsolódó Kiegészítést.

  Új szolgáltatások a Serv@neten
 


Erős frankÖrömmel tájékoztatjuk Önöket, hogy az online internetes rendszerünk, a Serv@net, az alábbi új szolgáltatásokkal és funkciókkal bővült: Atradius Buyer Ratings, Management Információs Riport, új menüpont a Kapcsolatfelvétel és új funkció a Dokumentum feltöltése.

Atradius Buyer Ratings
Az Atradius Buyer Ratings egy olyan eszköz, amely a vevőket osztályozza arra tekintettel, hogy mekkora annak a pillanatnyi kockázata, hogy a biztosított vevő a következő 12 hónapban nem fizet. Ez az eszköz ingyenesen elérhető az Atradius ügyfelei és azok brókerei számára.

Az Atradius Buyer Ratings egy olyan kiegészítő eszköz a Hitelbiztosítási Szerződés által nyújtott fedezethez, amely hozzáadott értéket a Biztosított be tudja építeni a saját követelés menedzsment folyamatába.

Amennyiben igényli az Atradius Buyer Ratings-et, akkor lehetősége van ezt online azonnal megtenni. Az Atradius Buyer Ratings igénylését a Serv@Net fő menüoldalán, a „Szolgáltatások” alatt teheti meg.
Egy használati útmutatót is összeállítottunk segítségképpen, melyet az alábbi linkre kattintva tölthet le: katt

Management Információs Riport
Az Atradius cégcsoport számára kiemelt fontosságú, hogy támogassa ügyfeleit a mindennapi üzleti életben, különösen a hitelbiztosítási szerződés kezelésében. Ezen célból az Atradius, a Serv@Net-en egy új riportot fejlesztett ki, az ún. Management Információs Riportot. Ez a riport a fő menüsoron belül a „Szolgáltatások” alatt érhető el.
A Management Információs Riport segítségével a szerződésé(ei)ről naprakész, átfogó, összesített adatokat kap mind a hitellimitekről, mind a nem-fizetés jelentésekről. Ezeket az adatokat grafikusan is ábrázoljuk, a lekért riportot pedig a kívánt formátumban tudja elmenteni akár további felhasználás céljából.
A használati útmutató eléréséhez, kérjük, kattintson az alábbi linkre: katt

Kapcsolatfelvétel
2011. november 14-étől a Serv@Net fő menüsora új funkcióval bővül, ezentúl lehetőség lesz az internetes oldalon keresztül is felvenni a kapcsolatot az Atradius munkatársaival. Kérdéseit felteheti például az alábbi témákban: szerződés, hitellimit, nemfizetés jelentés, számla vagy buyer rating.
A Kapcsolatfelvétel menügombra kattintva rögtön megjelenik az a felület, ahol felteheti kérdéseit. A képernyő felső felületén a már feltett kérdések és válaszok láthatóak majd, új kérdés elküldéséhez, kérjük, kattintson a „Szeretne új kérdést feltenni?” kérdés után az „Igen” gombra. Ezután, kérjük, adjon meg egy Rövid leírást, illetve a Hivatkozás típusát. Kérdését a képernyő alsó mezőjébe tudja begépelni, szükség esetén az elküldendő fájlt csatolni, majd végül a „Mentés” gombra kattintva kérdését elküldeni. Miután kérdése megválaszolásra került, értesítést kap róla és ugyanezen felületet megnyitva, a választ a képernyő felső részében olvashatja. Ezt követően a „Kapott választ a kérdésére” válaszolva eldöntheti, hogy az ügy lezárásra kerüljön, vagy „Szeretne feltenni új kérdést a témában”?

Dokumentum feltöltése a Serv@Net-en keresztül
Bízva abban, hogy a munkafolyamatot és az együttműködést segítjük, Ön a Serv@Net-en keresztül közvetlenül el tudja küldeni a hitellimit kérelmek elbírálásához szükséges dokumentumokat. Így a dokumentum azonnal feltöltésre kerül a rendszerünkbe, és azonnal elérhető válik a hitelvizsgáló számára.
Amennyiben hitellimit kérelméhez dokumentumot kíván csatolni, válassza ki a hitellimit kérelem rögzítésekor a „További információ” gombot, majd kattintson a „Dokumentum feltöltése” gombra. Ezután tudja csatolni a kívánt fájlt, majd ki kell választani a dokumentum típusát (konszolidált beszámoló, éves beszámoló, évközi beszámoló, stb.) és a beszámoló fordulónapját.

Ha problémája, kérdése van a Serv@net használatával vagy a fent említett új szolgáltatásokkal, funkciókkal kapcsolatban, esetleg korábban még nem használta a rendszerünket, munkatársaink szívesen segítenek Önnek a kezdeti nehézségek leküzdésében.
Ahhoz, hogy kollégánk felvegye Önnel a kapcsolatot, kérjük, hogy jelezze igényét a nora.horpacsy@atradius.com e-mail címen vagy közvetlenül az Ügyfélszolgálati referensnél.
További információ: http://www.atradius.hu/altalanos-tartalom/termekek-szolgaltatasok/hitelbiztositas.html


  A magyar számlák négyötödét szándékosan késve fizetik
 

Piacfigyelés
A magyar vállalkozások egymás számláinak mintegy 80 százalékát szándékosan késve fizetik ki, a felszámolások pedig szinte sohasem vezetnek eredményre – állapítja meg az Atradius Collections nemzetközi követeléskezelési kézikönyvének legújabb kiadása.

A szervezet közleménye szerint a késve fizetések hátterében az áll, hogy bankhitelek helyett inkább így finanszírozzák működésüket a magyar cégek. A kézikönyv összesen 31 ország esetében ad részletes tájékoztatást a lehető legeredményesebb követeléskezelési módszerekről és eljárásokról.

A kézikönyv Magyarországgal kapcsolatban kifejti, bár a magyar üzleti életben a 30-tól 90 napig terjedő fizetési határidő a szokásos, a magyar vállalkozások egymás számláinak négyötödét szándékosan késve fizetik. Az Atradius tapasztalatai szerint a magyar vállalkozások nem részesítik előnyben a bírósági eljárások megindítását, beleértve a fizetési meghagyások benyújtását. Az Atradius közölte, megfelelő megelőzéssel jobb eredményt lehet elérni: ha egy külsős követeléskezelő cég küldi ki már az első fizetési felszólítást is, elkerülhető lehet a költséges és hosszadalmas jogi út. Amennyiben a továbbiakban mégis bírósághoz kell fordulni, a követelés tulajdonosa nem számíthat sok jóra: az átlagos eljárási idő két év, de Budapesten ez általában még hosszabb.
Az Atradius szerint a csődtörvény változások sem hoztak áttörést, a fizetésképtelenségi eljárások száma továbbra is nő.. A felszámolási eljárások 90 százalékában még az eljárások költségeit sem fedezi a vállalkozások fennmaradó vagyona, de általában még az esetek maradék 10 százalékában sincs fedezet a szállítói követelések kiegyenlítésére, mert a vagyon egyszerűen eltűnik a rossz vezetői döntések és visszaélések miatt.
Dr. Harka Péter, az Atradius Collections magyarországi fióktelepének vezetője elmondta, hogy a fióktelep mind biztosított, mind nem biztosított követelések peren kívüli behajtására szakosodott. Ezzel kapcsolatban továbbá hozzáfűzte, hogy a fióktelep behajtási sikeressége 2011-ben meghaladja a 70%-ot – (magyar adósoktól behajtott megtérülések, az átadott tőkekövetelés arányaként kifejezve, kivéve felszámolások és ügyvisszavonások) – ezért kijelenthető, hogy a fióktelep követeléskezelési szolgáltatása az egyik leghatékonyabb módja a vevői nemfizetésekből adódó veszteségek elkerülésére.
Amennyiben kérdése merül fel a fióktelep behajtási – akár biztosított, akár nem biztosított – tevékenységével kapcsolatban, az alábbi elérhetőségeken várjuk jelentkezését:

dr. Harka Péter
Fióktelep Vezető
Atradius Collections BV Magyarországi Fióktelep
Fehérvári út 50-52., 1117 Budapest, Magyarország
Tel.: +36 (1)382 7598 Fax: +36 (1)382 7591 Mobil: +36 (30)518 9414
E-mail: peter.harka@atradius.com

  Atradius: túl készségesen hiteleznek a magyar cégek
 


KódexA kisebb vállalatok iránt alacsonyabb a bizalom

A nagyvállalati fizetések 90, míg a teljes vállalatközi fizetések 80 százaléka épül halasztott fizetésre, ami azt jelenti, hogy a magyar vállalkozások igen megértőek a szállítói hitelezés területén - derül ki az Atradius Fizetési Szokások Barométere nevű tanulmányából.
Azonban több országot fenyeget a recesszióba való visszasüllyedés, így a halasztott fizetés számottevő kockázatot jelent a magyar vállalatokra nézve is, - mondja Vanek Balázs az Atradius Hitelbiztosító vezetője.

Az Atradius Fizetési Szokások Barométere 2011 őszi kiadása 27 ország vállalatainak fizetési gyakorlatát vizsgálta részletesen. A dokumentum megállapításai szerint a felmérésen belül a magyarországi vállalkozások fogadták a legkészségesebben a szállítói hiteleket, hiszen a vállalatközi tranzakcióik 80 százaléka épült halasztott fizetésre. A szállítói hitel útján történő értékesítés 76 százalékát belföldi, 24 százalékát pedig külföldi vevőknek teljesítették. Emellett a szállítói hiteleket leggyakrabban a gyártó és szolgáltató cégek alkalmazták.

Még érdekesebb, hogy a magyar hazai nagyvállalatok értékesítésük 90 százalékát halasztott fizetéssel teljesítették, és a halasztott fizetés nyújtásának készsége a cég méretével együtt csökkent. A válaszadók 50 százaléka nyilatkozott úgy, hogy leginkább „a hosszú távú kapcsolat kiépítése”befolyásolta a szállítói hitelezéssel kapcsolatos döntéseit, ami 4 százalékkal magasabb érték, mint Európa más részeiben, illetve a teljes felmérés átlagánál. „Ez azt jelenti, hogy minden második magyar cég jövőbeni előnyöket remélt attól, ha nem azonnali fizetésre kötelezte vevőjét. Azonban több európai gazdaságban továbbra is veszélyt jelent a recesszióba való visszasüllyedés, így a halasztott fizetésre történő értékesítés jelentős kockázatot jelent Magyarországon is” - hívja fel a figyelmet Vanek Balázs, az Atradius Hitelbiztosító országigazgatója. A kis- és a közepes/nagy vállalkozások, valamint a gyáripar volt a leginkább érdekelt a kapcsolatok elmélyítésében. Ugyanakkor a második legjellemzőbb válasz az eladást ösztönző eszközökhasználata volt.

A magyar vállalatok átlagosan 28 napon belüli fizetést követeltek meg, ami 7 nappal rövidebb az európai átlagnál. A válaszadók a belföldi vevőknek átlagosan 26, a külföldieknek pedig 34 napos határidőt adtak. A mikrovállalkozások és a nagyvállalatok adták meg a legrövidebb, illetve a leghosszabb határidőket, azonban érdekes módon mindegyik szektor a régiós és a teljes felmérés átlagánál rövidebb határidőket alkalmazott. Az ügyfél hitelképességevolt a fizetési feltételek elsőrendű meghatározója, de ez kevésbé volt igaz a külföldi értékesítésre, mint a belföldire, illetve többnyire a közepes és nagyvállalatoknál valamint a szolgáltatói szektor esetében volt kiemelkedően hangsúlyos. Fontos szempont volt még a piaci verseny, elsősorban a külföldi értékesítés esetében.

A magyar vállalatok 34 százaléka ajánlott fel skontót (árengedmény, amelyet készpénz fizetésekor vagy a tartozás lejárat előtti fizetésekor adnak), ami enyhén elmarad a felmérés átlagától. Leginkább a nagyvállalatok és a kis-, nagykereskedelmi és egyéb disztribúciós vállalkozások voltak hajlandóak skontót alkalmazni. „A magyar válaszadók ügyfeleinek kisebb része vette igénybe a skontót, mint a felmérés többi országában a válaszadók ügyfelei, ami azt jelenti, hogy a magyar vállalkozások jelentős része alultőkésített. A vállalati szektor 2011. második felében a belső kereslet stagnálásával, visszafogott banki hitelezési politikával szembesült. Ezt sok esetben tovább nehezítette a korábban svájci frankban vagy euróban eladósodott vállalatok esetében a forint gyengüléséből adódó finanszírozási többletköltség vagy a gyakran változó adózási környezet. Kitörési pontot 2012-ben az jelenthet, ha a belföldi kereslet megindul felfelé, illetve ha a kormányzati intézkedésekből adódóan új beruházások indulnak meg“ – mutat rá Vanek Balázs.

A magyar válaszadók átlagosan 33 napos fizetési időről számoltak be, ami 5 nappal hosszabb az átlagos határidőnél. A belföldi fizetési idő átlagosan (34 nap) mintegy 3 nappal rövidebb volt. Magyarország nagyvállalatainak fizettek a leglassabban, míg az egyes vizsgált ágazatok között egyenletesen oszlottak el a fizetési idők. A külföldi (export) követelések 22 százaléka volt késedelmes, ami jócskán elmarad a felmérés átlagától (30 százalék), azaz export esetén jóval óvatosabbak a magyar vállalatok partnereik megválasztásában. Azonban a magyar válaszadók belföldi követeléseik körülbelül 31 százalékát késedelmesen kapták meg, ami ugyan kissé alacsonyabb a régiós átlagnál (32 százalék), de önmagában is magasnak tekinthető.

Ennek ellenére a magyar vállalkozások a régiós átlaghoz viszonyítva kisebb mértékben vettek igénybe követeléskezelő eszközöket. A kivételt a válaszadóknak az a 39 százaléka jelentette, akik hajlandóak voltak a vevő múltjának ellenőrzésére; a kis-, nagykereskedelmi és egyéb disztribúciós ágazatokban különösen aktív tevékenységet tapasztalt ebben a tekintetben az Atradius. Bár a cég nem tapasztalt jelentős - 25 százalékos vagy nagyobb - előrelépést a követeléskezelési eszközök alkalmazásában 2011 első felében, a nagyvállalatok és a pénzügyi szolgáltató vállalkozások több felszólítással éltek.

A behajthatatlan követelések a felmérés átlaga alatt maradtak: a válaszadók belföldi és külföldi követeléseinek 2 százalék, illetve 1 százaléka volt ilyen, ezen belül a nagyvállalatok exportkövetelései és a belföldi pénzügyi szolgáltatások követelései bizonyultak a legnehezebben behajthatónak. „A felmérés igazolta az Atradius sokat hangoztatott véleményét, miszerint az üzleti partnerek megválasztása – például hitelbiztosítói előminősítéssel -, és a kifinomult követeléskezelési módszerek használata nagyban csökkenti a kockázatokat, folyamatos cash-flowt eredményez, hosszú távon pedig a cég fennmaradását szolgálja. A vállalatok komoly cash-flow problémákkal nézhetnek szembe, ha nem látják át pontosan a belföldi és a külföldi partnerek fizetési szokásait” – hangsúlyozza Vanek Balázs.

A Fizetési Szokások Barométer c. tanulmányt teljes terjedelmében megtekintheti és letöltheti az alábbi linkre kattintva: katt


 

 

 

Atradius Credit Insurance N.V. Magyarországi Fióktelepe
1117 Budapest, Fehérvári út 50-52.
Telefon: +36 1 382-7590
Fax: +36 1 382-7591
E-mail: info-hu@atradius.com

Leiratkozásért küldje vissza a TÁRGY mezőben a LEIRATKOZÁS szót, az atradius.hirlevel@webidea.hu-ra